
- Telecomunicacions
- Casos d’èxit
Avatel tria Var Group per implementar un Centre d’Operacions de Seguretat Cibernètica (CSOC)

Avatel volia fer un salt qualitatiu en la seva ciberseguretat. El seu objectiu és poder detectar amenaces i reaccionar en temps i forma.
Avatel va confiar en Var Group, companyia de ciberseguretat de referència a Espanya, per desplegar un CSOC. De la mà de Var Group, Avatel va aconseguir redefinir i configurar el servei CSOC.
Avatel es posiciona com una marca cibersegura i cibercompromesa amb un CSOC que aporta un valor afegit.
Avatel Telecom és el cinquè operador nacional i líder en poblacions petites i mitjanes. Actualment, és present en més de 1.000 localitats del territori, amb més de 300 punts de venda físics i compta amb 2.200 empleats. Des del seu naixement el 2011, s’ha consolidat en la convergència de serveis de fibra, mòbil i televisió. L’any 2022, la companyia va ingressar 270 milions d’euros, un 41% més respecte a l’exercici anterior.
L’operadora ha realitzat en els darrers tres anys un esforç inversor significatiu, amb l’adquisició de més de 130 operadors locals i amb una inversió de més de 650 milions d’euros destinats al seu pla d’expansió orgànic i inorgànic i al desenvolupament del seu negoci. Part d’aquesta inversió s’ha destinat al reforç del seu pla de ciberseguretat.
Avatel volia fer un salt qualitatiu en la seva ciberseguretat. El seu objectiu és poder detectar amenaces i reaccionar en temps i forma.
Què volia aconseguir?
- Obtenir visibilitat i comprensió de la superfície d’atac.
- Analitzar, contextualitzar i prioritzar la informació del SIEM i els avisos d’amenaces.
- Aprofitar al màxim els recursos existents enmig d’una crisi mundial de competències en ciberseguretat.
- Optimitzar els costos reduint la dependència de solucions puntuals i del talent necessari per gestionar-les.
“Donada la naturalesa del nostre negoci, Avatel necessita la tecnologia més avançada a nivell mundial per a la detecció de vulnerabilitats i atacs de ciberseguretat.” ORIOL PEDRALS, Director de tecnologia d’Avatel Telecom.
Avatel va confiar en Var Group, companyia de referència en ciberseguretat i solucions tecnològiques innovadores a Espanya, per desplegar un CSOC. De la mà de Wise, Avatel va aconseguir redefinir i configurar el servei SOC.
La segona fase de la implantació es va centrar en:
- Monitoratge i gestió d’esdeveniments.
- Administració d’incidents.
- Resposta a l’incident.
- Gestió de casos d’ús SIEM.
- Recol·lecció d’informació de *Threat Intelligence*.
Com a part del projecte d’Avatel, Wise va implementar la tecnologia de Microsoft Security Copilot, una eina d’anàlisi de seguretat amb tecnologia d’IA que permet als analistes respondre a les amenaces amb rapidesa, processar senyals a velocitat de màquina i avaluar l’exposició als riscos en qüestió de minuts.
A més, també va implantar el mòdul de Microsoft Azure Sentinel, un dels primers sistemes SIEM natius *on cloud* del món, amb una gran capacitat d’automatització i que compleix amb els alts estàndards de qualitat d’Avatel.
L’objectiu d’Avatel és disposar d’un sistema de detecció i resposta autònom que provoqui un impacte operatiu mínim, permetent a la companyia continuar creixent de manera accelerada i amb les millors pràctiques i garanties de seguretat.
“El nostre focus és poder detectar i respondre a les principals amenaces del sector, amb un cost adaptat al volum que necessitem.” ORIOL PEDRALS, Director de tecnologia d’AVATEL TELECOM.
L’ús d’Azure Sentinel ajuda Avatel i l’equip de Var Group a anar més enllà de l’administració del SIEM local i, a més, se centra en el valor afegit que es troba en la capa superior: com fer una feina estratègica més interessant.
Què s’aconsegueix gràcies a aquest projecte de ciberseguretat:
- Automatització de processos, que minimitza dràsticament la gestió d’incidents.
- Reducció del temps de detecció i resposta.
- Optimització dels recursos de la companyia destinats a la ciberseguretat.
- Eficiència molt més elevada, permetent a l’equip posar el focus en l’evolució i millora del sistema.
- Diagnòstics millorats i amb més rapidesa.
- Escalat i resolució d’incidències de manera òptima.
- Aprenentatge dels incidents i modelatge de bones pràctiques en ciberseguretat entre plantilla i clients.
40 minuts. És la mitjana de temps de resolució d’un incident des del CSOC implementat a Avatel per Var Group.
600 incidències al mes. És la mitjana d’incidents detectats en un mes en el servei 24/7.
“Ara comptem amb eines de defensa més avançades per millorar la nostra resposta a les amenaces gràcies a Var Group.” ORIOL PEDRALS, Director de tecnologia d’AVATEL TELECOM.